Sunday, 30 October 2011

Tok Tua Sakti Pembuka Tapah


l

Oleh Zabidin Hj Ismail

Pengenalan

Tok Tua Sakti @ Tok Simpang Tiga[1] atau nama sebenarnya  ialah Abd Rahman b. Raja Setia[2]  berasal dari Rao[3], Sumatera Barat,  Indonesia  dan merupakan pengasas Kampung Datuk, Tapah.  Kampung ini merupakan kampung yang terawal dan tertua  di pekan Tapah.

            Tapah terletak di pinggir Sungai Batang Padang.  Sungai tersebut dahulunya besar  menjadi laluan dagang  kapal-kapal kerana dipercayai pada zaman  dahulu Tapah merupakan sebuah  pelabuhan.  Sehubungan itu Tok Tua Sakti datang ke Tapah sebagai pedagang.

Tok Tua Sakti datang ke Tapah bersama-sama dua orang adiknya iaitu Tok Bayas dan Tok Sebarau. Mereka tiba di Tapah dari Sumatera merentasi Selat Melaka ke muara Sungai Perak di Bagan Datoh hingga ke Teluk Intan  dengan menggunakan lancang (kapal layar) dan dari Teluk Intan menggunakan sampan mudik ke Kinta dan Sg Bidor lalu memasuki Sungai Batang Padang.

Tok Tua Sakti dan adiknya dipercayai meneroka kampung Datuk pada kurun ke 16 selepas negeri Perak wujud pada tahun 1528.  Pada peringkat awal mereka  bermukim di situ kerana lokasinya agak strategik – berbukit yang terletak di tebing sebelah kanan Sungai  Batang Padang. Nama Tapah belum muncul ketika mereka menemui Kampung Datuk.

Kampung Datuk mendapat nama daripada gelaran tiga “tok” tersebut iaitu Tok Tua Sakti, Tok Bayas dan Tok Sebarau. Mereka juga yang memainkan peranan penting membuka Pekan Tapah yang terletak bertentangan dengan Kampung Datuk iaitu seberang Sungai Batang Padang.

Pekan Tapah mula dibina sebagai ibu daerah pada tahun 1888 setelah British campur  tangan dalam pentadbiran Perak melalui Perjanjian Pangkor  pada 20 Januari 1874. Ketika itu Pekan Tapah sudah mempunyai penduduk seramai 1800 orang.

Tapah mendapat nama

Ada tiga versi cerita Tapah mendapat nama;
Pertama;
Sejarah Tapah berasal dari nama sejenis ikan iaitu ikan tapah. Pada zaman Sultan Mukaddam Shah Ibni Almarhum Sultan Mansur Shah, Sultan Negeri Perak yang ke-enam, permainan sabung ayam amat terkenal di kalangan rakyat jelata dan permainan ini menjadi tontonan orang ramai dan berjudi.
Semua golongan tidak kira golongan rakyat jelata, bangsawan sehinggalah sultan bermain sabung ayam.  Ini termasuklah Tok Tua Sakti iaitu salah seorang peneroka awal Pekan Tapah. Beliau menyabung ayam sehingga kalah teruk dan tergadai kampung halaman serta harta bendanya hingga jatuh miskin.
Setelah beliau kalah, Tok Tua Sakti amat menyesal dan bertaubat. Kemudian pada malam berikutnya, beliau bermimpi. Di dalam mimpinya, beliau di suruh ke kuala Sungai Batang Padang dan terdapat seekor ikan tapah sebesar manusia akan terdampar di situ. Di dalam perut ikan berkenaan, terdapat beberapa kepingan emas yang boleh membantu Tok Tua Sakti untuk menebus kembali kampungnya[4].
Setelah berjaya mendapatkan emas berkenaan dengan membelah perut ikan tapah dengan sembilu buluh dan menjahitnya  dengan menggunakan ijok kabung sebagai benang manakala sundang lalng sebagai jarumnya.
Sejak kejadian itu, kaum keluarga Tok Tua Sakti  disumpah dan tidak boleh memakan atau menganiaya ikan tapah selama-lamanya kerana ikan tapah telah berjasa dan menyelamatkan beliau dan kampungnya. Berasaskan kepada peristiwa tersebut,  penduduk telah menamakan kawasan ini sebagai Tapah[5].

Kedua;
Penduduk sekitar  Sungai Batang Padang menanam jenazah di tanah perkuburan di Kampung Datuk. Zaman dahulu mereka membawa jenazah menggunakan sampan kerana tanah perkuburan itu berhampiran tebing Sungai Batang Padang.
            Apabila hujan lebat dan air Sungai Batang Padang menaik sehingga menenggelamkan perkuburan itu, kelihatan banyak ikan tapah seberat 60 hingga 70 kati menyondol tanah kubur untuk mencari mayat yang baru ditanam.
            Peristiwa menimbulkan keanehan dalam kalangan penduduk setempat lalu menamakan kawasan ini sebagai Tapah[6].
Ketiga;
Selain daripada kejadian temasya sabung ayam serta nama Tapah diambil sempena daripada ikan tapah, banyak lagi cerita-cerita yang berlaku antara Tok Tua Sakti dengan Ikan tapah. Antaranya Tok Tua Sakti pernah bermudik di kuala sungai simpang tiga lalu bertembung dengan Ikan tapah yang menghalang perjalanan beliau serta perahunya.

Pelbagai cara untuk menghalau ikan tersebut termasuk menangkap ikan tersebut akan tetapi tidak berjaya. Maka dengan itu, Tok Tua Sakti menggunakan kuasa kesaktiannya lalu Ikan tapah tersebut tenggelam dengan perlahan-lahan diikuti dengan hujan panas[7].

Ketrampilan Tok Tua Sakti

Beliau dikatakan seorang yang lemah lembut dan sering memakai jubah hitam[8].  British mengangap tokoh ini sebagai ketua di Tapah
kerana berfikiran  matang, berakhlak serta mementingkan ilmu. Manakala Sultan Perak ke-14 (1744-1750) yakni Sultan Muhammad Shah pula menganugerahkan gelaran Toh Tan Dewa Sakti,  Orang Besar 32 Perak[9] atas ketrampilan Tok Tua Sakti yang dianggap ketika itu sebagai Orang Besar Jajahan Batang Padang.

Tok Tua Sakti mempunyai ilmu keistimewaan yang dapat meramal petanda yang akan melanda pekan Tapah. Kejadian seperti wabak taun, banjir serta lain-lain banyak diketahuinya  dahulu lalu dikhabarkan berita ini ke semua penduduk supaya berhati-hati serta berwaspada. Oleh itu ramailah penduduk menghormati beliau karana banyak membantu dalam menyelamatkan mereka dari ditimpa bencana.[10].

“Kapit”

Tok Tua Sakti  dikatakan mempunyai  “kapit”   merupakan seekor harimau tempang yang  kerap mendampingi serta menjaga keturunan beliau. Dipercayai lagi, harimau tersebut pernah dilihat di sekitar makam Tok Bayas di Kampung Ampang sehingga ke Bukit Changkat Rembian. Malah ada juga berkata harimau tersebut meronda-ronda di kawasan orang asli Kuala Woh.

Selain daripada itu, buaya keramat serta penyu putih dipercayai juga milik Tok Tua  Sakti yang akan timbul di Sungai Batang Padang jika berlaku sesuatu yang tidak diingini.[11].

Kehebatan Tok Tua Sakti  terserlah apabila  seorang askar Jepun cuba untuk menamparnya tetapi gagal kerana tidak semena-mena askar itu  kaku dan tidak mampu bergerak seakan –akan lumpuh. Akhirnya  askar Jepun meminta maaf. Sebaik sahaja Tok Tua Sakti memaafkannya, askar itu pulih seperti sedia kala[12].

            Ada satu lagi cerita kehebatan Tok Tua Sakti yang mampu memecah batu keras yang tersadai melintang sungai Batang Padang di Kg Batu Melintang.  Batu besar itu menghalang pergerakan perahu penduduk menghilir ke Tapah.

            Oleh yang demikian mereka mengadu kepada Tok Tua Sakti  supaya batu besar dapat dialih bagi memudahkan perjalanan perahu. Anehnya, Tok Tua Sakti hanya mengambil masa dari waktu isyak hingga ke subuh menakek batu itu menjadi terusan sekaligus membolehkan perahu mudik dan menongkah tanpa halangan lagi.

Berpegang kepada prinsip

Tok Tua Sakti sanggup membunuh adiknya, Tok Sebarau semata-mata tidak mahu melihat adiknya bergelumang noda. Kejadian ini berlaku disebabkan Tok Sebarau “dipikat” oleh orang asli Kuala Woh. Tok Sebarau seorang yang alim dan pembersih. Dia berniaga garam, tembakau dan pinang di Kuala Woh berdekatan dengan kampong orang asli.

            Oleh kerana mengamalkan kebersihan, pangkin tempat barang jualannya sering disamak setiap kali selepas orang asli datang membeli barang jualannya. Perbuatan Tok Sebarau menyamak pangkin itu telah menyinggung hati orang asli.

            Suatu hari orang asli itu menaburkan cawatnya yang dikoyak-koyak dari pangkin Tok Sebarau hingga ke kampong orang asli itu. Tok Sebarau “terkena” ilmu lalu mengikut cawat yang ditabur itu sehingga tiba ke rumah orang asli lalu tinggal bersama-samanya. Dia lupa perniagaan dan kampungnya di Tapah.

            Menyedari kejadian ini, Tok Tua Sakti dan Tok Bayas pergi ke kampong orang asli itu dan mengajak Tok  Sebarau pulang tetapi Tok Sebarau tidak mahu balik. Pelbagai helah diusahakan tetapi tidak berjaya. Akhirnya mereka meminta tunjukkan jalan balik kerana hari sudah senja. Mahu tidak mahu Tok Sebarau pun bersetuju. Dalam perjalanan itu, Tok Tua Sakti menikam adiknya, Tok Sebarau sehinga mati.

            Mayatnya dimandi dan disembahyang serta dikebumikan di suatu tempat bernama Bukit Sebarau berdekatan dengan Batu 6 Jalan Pahang, Tapah. Kubur Tok Sebarau masih ada lagi di bukit itu manakala anak sungai tempat memandi mayat Tok Sebarau suatu ketika dahulu airnya berwarna merah[13]. Bagaimanapun sekarang tidak lagi kerana tercemar dengan pembinaan kolam ikan air tawar.

Tok Tua Sakti dikatakan meninggal dunia ketika berusia 130 tahun. Keturunannya masih ada lagi dan menetap di Kampong Datuk, Kampong Lubuk Katak dan Kampung Bermin.

Penutup

Tok Tua Sakti seorang tokoh yang banyak berjasa dalam pembinaan insaniah masyarakat  serta pembangunan setempat. Ini terbukti banyak tanah kepunyaannya diwakafkan untuk tujuan keagamaan termasuklah pembinaan Sekolah Agama Rakyat Ar Rahmaniah di Kampong Datuk, Tapah.

Namun demikian riawayat hidup Tok Tua Sakti tidak dapat ditonjolkan dengan sempurna kerana kekurangan bahan berbentuk fakta melainkan berkisar dengan mitos dan legenda yang kurang wibawa.


[1]  Mantan guru, Kamarudin, 77, No.428 Sg. Selinsing, Jalan Temoh, Tapah
[2]  Haji Alias bin Mat, 60 tahun, Kg Seri Azam (dahulu: Kg Bakar Sampah) Jalan Pahang, Tapah, Perak
[3]  Menurut Datuk Shawaludin Mat Din 65 tahun dakwa bahawa beliau pernah berbual dengan Badilah seorang pekedai runcit di Kg. Batu 6, Jalan Pahang pada tahun 50-an yang merupakan keturunan Tok Tua Sakti. Badilah pulang ke Rao, Sumatera pada tahun 1958 dan meninggal dunia di sana (wawancara menerusi telefon pada 9.10.2011 jam 9.00 pafi)
[4] Kisah ini menyamai dengan cerita Pak Kaduk di Lambor yang hidup sezaman dengan Sultan Perak Pertama iaitu Sultan Muzaffar Shah ibn Al Marhum Sultan Mahmud Shah (1528-1549) Bukti cerita Pak Kaduk ialah kerongsang emas daripada perut ikan Tapah masih disimpan oleh keturunannya manakala cerita Tok Tua Sakti tidak pula dibuktikan dengan emas yang dijumpai itu.
[5]  Majlis Daerah Tapah
[6]  Wawancara dengan Datuk Shawaluddin
[7] Mantan guru, Kamarudin, 77 tahun
[8]  Hj Hassan Jumaat, 84 tahun, No 13-B Jalan 34 Taman Bukit Pagar Tapah
  

33 comments:

  1. Believed that asal nama tapah adalah dari versi yg pertama..pernah terbaca satu buku sejarah tapah dan toh tan dewa sakti..saya jugak org tapah.. :)

    ReplyDelete
  2. Namun demikian riawayat hidup Tok Tua Sakti tidak dapat ditonjolkan dengan sempurna kerana kekurangan bahan berbentuk fakta melainkan berkisar dengan mitos dan legenda yang kurang wibawa.:- saya selaku cicit kepada beliau lebih bersetuju dengan perenggan ini..byak rahsia yang tersembunyi yang kami sendiri tidak ketahui..wallahuallam. AK74

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tanya, awak ada ke saudara2 dekat Kampung Changkat Dermawan? atau kampung titi besi sblh sungai ke?

      Delete
    2. saya orang tapah road.. cucu mamak haron yang berniaga kat simpang masuk kg .... sebelah umah arwah cikgu mat... arwah opah sedara atok sedara saya zakaria namanya umah tepi sungai sebelum kotak besi... arwah tok dollah bawak van kuning dok changkat dermawan,, sema sedara saya

      Delete
    3. Assalamualaikum....utk makluman teman sedang berusaha utk mencari dan menjejaki keluarga dari keturanan Tok Tan Dewa Sakti tak kira berapa genarasi, bagi tujuan utk teman adakan pertemuan/perhimpunan raksasa disamping mengeratkan lagi silaturrahim sesama kita. Kpd mereka yg ada sangkut pahut dgn keturunan TTDS ini bolih hubungi teman Muhammad melalui FB (Muhas Mat) atau whatsapp 0103606643. Sila Nyatakan no tel kelian utk dihubungi. Sila SHARE dan war warkan berita ini. Terima kasih dan harap maklum

      Delete
  3. utk makluman semua,ank kepada tok tua sakti sedg sakit.
    mohon doakan kesejahteraan beliau utk sembuh seperti sedia kala.terima kasih..
    sumber yg sahih ini drpd cucu beliau sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.. sape ye anak tok tua sakti tu..? tinggal di mana..?

      Delete
    2. atuk nama Baharuddin bin Abdul Rahman..
      tinggal di Kg Ampang Tapah

      Delete
    3. Salam, boleh saya bertanya, adakah atuk awak dan arwah atuk saya adalah adik beradik? Arwah atuk saya nama Hassan@Tupat.

      Delete
    4. as salam sy nak maklumkan kepada sesiapa yg masih belum tahu....haji baharuddin abdul rahman telah pulang ke rahmatullah...sedekahkan al-fatihah.....sy cucu kepada beliau

      Delete
    5. Assalamualaikum....utk makluman teman sedang berusaha utk mencari dan menjejaki keluarga dari keturanan Tok Tan Dewa Sakti tak kira berapa genarasi, bagi tujuan utk teman adakan pertemuan/perhimpunan raksasa disamping mengeratkan lagi silaturrahim sesama kita. Kpd mereka yg ada sangkut pahut dgn keturunan TTDS ini bolih hubungi teman Muhammad melalui FB (Muhas Mat) atau whatsapp 0103606643. Sila Nyatakan no tel kelian utk dihubungi. Sila SHARE dan war warkan berita ini. Terima kasih dan harap maklum

      Delete
  4. byk lg cerita sejarah perak yg perlu diketahui. nice info. sy org parit. :)

    ReplyDelete
  5. anak tok tua sakti baru meninggal dunia pada awal tahun ini iaitu Hassan@tupat..sya adalah cucu kepada hassan@tupat..rumah beliau di Temoh..

    ReplyDelete
  6. Saya masih memiliki Buku Sejarah Tapah. Saya adalah pembantu kpd Cikgu Kamaruddin bagi menerbitkan buku tersebut. Drp: Dzulomar.

    ReplyDelete
  7. Salam, Ayah saya Arwah Zulkifli Bin Yeop Mat Akhir (org panggil bintang) berasal dari Kg Datuk Tapah katanya dari keturunan di atas tapi tak tahu betul ke tidak hanya nak tahu kalau ada saudara mara yang kenal bolehlah berhubung.

    ReplyDelete
  8. sy tinggal di tapah..sbb isteri keja di bidor, sy kerja di ipoh..asal ipoh..
    boleh sy tau tempat menarik utk dikunjungi di tapah?

    ReplyDelete
  9. Saya ada keturunan tun tan dewa ni, kampung kitaorg kat kampung datuk

    ReplyDelete
  10. sedekahkan alfatihah kepada keturunan kita

    ReplyDelete
  11. banyak sebenanye antara kita ni yg x kenal antara satu sama lain.......arwah atok hj baharuddin abd rahman banyak ceritakan mcm sejarah tok tua sakti....bila baca mcm banyak lagi yg tersembunyi......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.Saya cucu saudara atuk baharuddin

      Delete
    2. Assalamualaikum....utk makluman teman sedang berusaha utk mencari dan menjejaki keluarga dari keturanan Tok Tan Dewa Sakti tak kira berapa genarasi, bagi tujuan utk teman adakan pertemuan/perhimpunan raksasa disamping mengeratkan lagi silaturrahim sesama kita. Kpd mereka yg ada sangkut pahut dgn keturunan TTDS ini bolih hubungi teman Muhammad melalui FB (Muhas Mat) atau whatsapp 0103606643. Sila Nyatakan no tel kelian utk dihubungi. Sila SHARE dan war warkan berita ini. Terima kasih dan harap maklum

      Delete
  12. sy nak buat kajian pasal ikan tapah nih... pantang makan ikan tapah... sy pun tak leh makan ikan tapah sebab piut toh tan dewa sakti.. cuma nak cri fakta yg lebih sahih... sapa yg leh bantu

    ReplyDelete
  13. Tumpang tanya..luar tajuk skit..sy dh bbrp kali blk tph ikut tph road wktu mlm..brkenaan kwsn kubur kg mak teh.. yg tepi jln tu..sy ada nmpk satu kubur mcm ada lampu..bercahaya la kot... ada sesiapa tau tak sejauh mana kebenaran yg sy nmpk..kalau btl..kotkot ada waris pemilik kubur tu tahu apa amalan dia ms hayatnya..boleh share :')

    ReplyDelete
  14. Sy pn ktrunan yg xbole mkn ikn tph tp dr lambor... ada kaitan ke yer?

    ReplyDelete
  15. asalamu'alaikum, salam kenal, saya ijang cucu sirat/rohani yang ada di Indon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum....utk makluman teman sedang berusaha utk mencari dan menjejaki keluarga dari keturanan Tok Tan Dewa Sakti tak kira berapa genarasi, bagi tujuan utk teman adakan pertemuan/perhimpunan raksasa disamping mengeratkan lagi silaturrahim sesama kita. Kpd mereka yg ada sangkut pahut dgn keturunan TTDS ini bolih hubungi teman Muhammad melalui FB (Muhas Mat) atau whatsapp 0103606643. Sila Nyatakan no tel kelian utk dihubungi. Sila SHARE dan war warkan berita ini. Terima kasih dan harap maklum

      Delete
  16. Assalamualaikum....utk makluman teman sedang berusaha utk mencari dan menjejaki keluarga dari keturanan Tok Tan Dewa Sakti tak kira berapa genarasi, bagi tujuan utk teman adakan pertemuan/perhimpunan raksasa disamping mengeratkan lagi silaturrahim sesama kita. Kpd mereka yg ada sangkut pahut dgn keturunan TTDS ini bolih hubungi teman Muhammad melalui FB (Muhas Mat) atau whatsapp 0103606643. Sila Nyatakan no tel kelian utk dihubungi. Sila SHARE dan war warkan berita ini. Terima kasih dan harap maklum

    ReplyDelete
  17. Saya kamarul zaman bin rasidi berasal.dr kg bakar sampah (dahulu)tapi kini kg sri.azan,
    Datok saya bernama mat taha bin abdullah,
    Arwah pernah bercerita pasal ttds,dan sumpahan tak boleh makan ikan tapah,sehingga kini saya tak.berani nak makan waallahualam...akan kebenarannya,
    Semoga keluarga ttds semangkin bebesar...aminnn

    ReplyDelete
  18. Hj kassim bin abd rahman kenal tak?

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum wbt..
    Terima kasih kepada admin yang telah berusaha menjurnalkan kisah asal usul Bandar Tapah.Biarpun seperti masih kekurangan fakta,memadai untuk kita sama2 berkongsi infomasi dan pengetahuan tentang tokoh tersohor tanah Batang Padang ini.
    Sebenarnya,masih banyak yang belum dapat kita ketahui tentang sejarah dan kejadian di daerah ini.
    Saya berasal dari Kampung Batu 4,Tapah Road.Jika mengikut cerita orang tua2 di kampung,saya dari keturunan Tembusai yang berasal dari Kerajaan Riau di Sumatera,Indonesia.Keturunan Tembusai ramai yang berasal dari Slim River atau Sungai Slim.Kuala Slim dan Kampung Balun.
    Cara pertuturan kita hampir sama dengan dialek Minang.
    Nyata,masih terlalu banyak rahsia yang belum tersingkap.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...