Friday 6 May 2011

DATUK ABDUL WAHAB MAJID: liku hidup pengasas BERNAMA



Oleh Melati Arif (Bernama)


Beliau ialah antara lima individu yang diberi tanggungjawab mengasaskan agensi berita negara, Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) 41 tahun lalu. 

Beliau juga satu-satunya pengasas Bernama yang masih hidup. Datuk Abdul Wahab Majid, 78, menyertai Bernama pada 15 Mac 1968, kira-kira dua bulan sebelum agensi berita ini secara rasmi memulakan operasinya. Berasal dari Kampung Dong, Raub, Pahang, Abdul Wahab mempunyai bapa, datuk, abang dan adik-adiknya sebagai guru tetapi ternyata beliau tidak memilih profesion itu sebagai kariernya. 

"Datuk saya Mohd Jabar Mohd Kadir adalah guru pertama di Kampung Dong. Berasal dari keturunan Rao, Sumatera, beliau kemudian bermastautin di Kampung Dong. Seingat saya, pada masa itu cuma ada tiga sekolah di Pahang iaitu di Dong, Pekan dan Kuala Lipis," kata Abdul Wahab dalam wawancara dengan Bernama di kediamannya di Petaling Jaya baru-baru ini.

 Abdul Wahab bersekolah rendah kebangsaan di Dong dan menengah Inggeris di Mahmud School, Raub. Setelah tamat sekolah rendah (darjah lima), bapanya berura-ura menghantarnya ke sebuah sekolah agama di Pekan, namun Abdul Wahab memilih untuk masuk ke Mahmud School di Raub pada 1946.

 "Saya dapat biasiswa RM9 sebulan dan daripada jumlah itu, RM3 saya gunakan untuk belanja tambang bas, berulang dari Dong ke Raub. Selebihnya untuk pakaian dan belanja harian sekolah. 

"Saya terpaksa bangun seawal pukul 5 pagi. Selepas sarapan, saya akan berjalan melalui denai (jalan kampung), kebetulan rumah jauh dari jalan raya kerana tidak mahu ketinggalan bas. Dari rumah ke Raub, kira-kira 15 kilometer," katanya. 

Persekolahan menengahnya terganggu apabila meletus Perang Dunia ke-2 di akhir 1941 dan Jepun menakluki Tanah Melayu. Beliau kemudiannya belajar di sekolah Jepun di Gali. 

"Saya mengayuh basikal kira-kira lima kilometer dari rumah ke Gali. Azab sekali kerana tayar basikal tayar mati dan adik pula membonceng. Apabila sekolah Jepun dibuka di Dong, barulah senang sedikit dapat bertukar sekolah," sambungnya.

            Bekerja pada zaman Jepun selepas belajar hampir tiga tahun di sekolah Jepun, Abdul Wahab berhenti sekolah dan bekerja dengan Jabatan Pos di Kuala Lipis sebagai pembantu peribadi kepada ketua jabatan yang berbangsa Jepun. 

"Antara Lipis dengan Dong, jauhnya kira-kira 45 kilometer. Saya hanya balik ke rumah pada hujung minggu, sama ada dengan bas atau mengayuh basikal yang dipinjam dari Jabatan Pos," katanya. 

Ketika bekerja dengan Jabatan Pos ini, beliau mendapat peluang berkursus dua kali di Kuala Lumpur.

 "Kursus pertama selama tiga bulan. Saya pergi dengan seorang rakan, Sheikh Murad yang bekerja di Jerantut. Kami menaiki bas yang masa itu menggunakan kuasa wap. "Apabila bas berhenti di Gombak, waktu itu sudah lewat malam. Masa itu, semua barang kita diletakkan atas bumbung bas dan saya tidak sempat menurunkan beg saya sebab sudah bercampur dengan barang orang lain. 

"Saya tidak dapat mengikut Sheikh Murad turun di stesen bas Jalan Melaka. Saya terjumpa seorang kawan bernama Zakaria dan menumpang bilik hotelnya. Nasi bekalan sudah hampir basi tetapi makan juga sebab perut lapar," ceritanya mengimbau kenangan silam. 

Ketika berada di Kuala Lumpur, kapal terbang pengebom British B-29 mengebom stesen kereta api dan muzium.

 Apabila kependudukan Jepun berakhir pada 1945, Abdul Wahab pulang ke kampung. Ketika itu, beliau berusia kira-kira 17 tahun dan menyambung persekolahannya di Mahmud School, Raub. 

"Saya mengayuh basikal dari Dong ke Raub. Junior saya masa itu Tan Sri Salehuddin (mantan Ketua Setiausaha Negara). Saya belajar di Mahmud School hingga 1948. Kemudian saya berpindah ke Clifford School di Lipis sehingga peperiksaan Senior Cambridge," katanya.

 Abdul Wahab mempunyai banyak kenangan manis ketika belajar di Clifford School. Guru besar sekolah ketika itu Dr G E D Lewis memperkenalkan sukan ragbi. Beliau turut terpilih menyertai pasukan ragbi sekolah, mengambil posisi 'anchor'. 

Abdul Wahab kehilangan ibu yang amat disayanginya beberapa bulan sebelum beliau menduduki peperiksaan Senior Cambridge pada 1949.

 "Saya amat sedih kerana emak meninggal sebelum saya dapat membalas jasanya. Saya berharap sangat dengan belajar, dan kemudian bekerja, saya dapat membalas jasa emak," katanya.

 Lulus peperiksaan Senior Cambridge, Abdul Wahab mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke tingkatan enam di Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK). 

"Saya terima tawaran tetapi tidak layak meneruskan pengajian kerana keputusan peperiksaan Bahasa Inggeris yang tidak memuaskan. Saya balik ke Clifford pada 1950 dan sambung sekolah hingga peperiksaan School of Certificate dan memperoleh gred dua," jelasnya. Apa yang berlaku di dalam keluarga Abdul Wahab kemudian memberi kesan kepada kehidupan serta kerjaya beliau. 

Abdul Wahab mempunyai abang bernama Abdullah. Beberapa bulan sebelum tentera Jepun menyerah kalah, Abdullah masuk ke hutan menyertai Pasukan 136 (unit gerila menentang tentera Jepun ditubuhkan pada masa Perang Dunia kedua) bersama Kapten (sekarang Tun) Mohd Ghazali Shafie. 

Takdir menentukan, selepas kekalahan Jepun, Abdullah menyambung pelajaran di Singapura dan kemudian ditahan pihak berkuasa Inggeris pada 1951 atas tuduhan terlibat dalam kegiatan subversif.

 "Hanya saya yang boleh membawa ayah ke Singapura untuk melawat Abdullah di penjara. Ketika itu gerakan nasionalis begitu aktif di Singapura. Akhirnya, saya membuat keputusan untuk bekerja sebagai pemberita dengan Utusan Melayu yang ketika itu beroperasi di Cecil Street, Singapura. 

"Di Singapura, saya menumpang rumah Kris Mas (Kamaludin Muhammad) sebelum menyewa rumah dengan Ashraf Haji Wahab. Meskipun gaji hanya RM125 termasuk elaun, saya bekerja dengan penuh bersemangat. Saya menulis berita dan rencana sehingga saya ditukarkan ke pejabat Kuala Lumpur," katanya.

Abdul Wahab bekerja dengan Utusan Melayu dari 1951 hingga 1954. Beliau kemudian menyertai Rida (Lembaga Kemajuan dan Perusahaan) dan bekerja selama beberapa tahun. 

"Selepas beberapa ketika berhenti dari Rida (yang kemudian ditukar namaMara), saya mendapat peluang bekerja dengan Nanyang Siang Pau, akhbar berbahasa Mandarin. Tak ramai orang Melayu bekerja dengan akhbar Cina. Saya tak ada masalah. Saya menulis berita dalam bahasa Inggeris dan kemudian diterjemahkan ke bahasa Mandarin," kata Abdul Wahab. 

Beliau berkhidmat kira-kira 10 tahun dengan Nanyang Siang Pau. Kegigihan serta dedikasi menjalankan tugas membuatkan beliau diberi banyak tugasan penting. Antara tugasan besar ialah konfrontasi Malaysia-Indonesia. Apabila tentera Indonesia mendarat di Labis, beliau dihantar untuk ke sana membuat liputan.

 "Saya juga menghadiri rundingan damai Malaysia-Indonesia di London, Jakarta, Tokyo, Manila dan Bangkok. Semasa dengan Nanyang juga, saya mengikuti rombongan (Timbalan Perdana Menteri) Allahyarham Tun Abdul Razak (Hussein) ke negara-negara Afrika Timur dan Afrika Utara untuk menjelaskan pendirian Malaysia mengenai konfrontasi dengan Indonesia. 

"Tapi bagi saya usaha itu tidak berapa berjaya kerana Indonesia mempunyai kedutaan di kebanyakan negara di Afrika. Malaysia ketika itu cuma ada kedutaan di Kaherah," jelasnya. 

Menurut Abdul Wahab, beliau ialah antara dua wartawan yang dipilih menganggotai perwakilan Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), New York pada 1967. 

Tambahnya, pemilihan itu ialah satu cara Perdana Menteri ketika itu, Almarhum Tunku Abdul Rahman menghargai jasa dan sumbangan wartawan. Semasa tiga bulan di PBB, beliau ditugaskan dengan Fourth Committee mengenai hak asasi manusia. Sekembalinya dari New York, beliau dilantik sebagai Editor Penasihat.

 Pengalaman luasnya dalam bidang kewartawanan membuatkan Abdul Wahab kemudian mendapat tawaran kerja mengasaskan Bernama pada 1968. 

"Meskipun saya sudah ada jawatan yang baik dengan Nanyang tetapi saya menerima tawaran kerja dengan Bernama. Bukan sahaja kerana ia satu bidang baru tetapi memulakan agensi berita adalah satu tugas perintis yang besar. Ini satu penghormatan bagi saya.

 "Semasa menyertai rombongan Allahyarham Tun Razak ke Australia pada 1969, Tun ada menekankan betapa pentingnya untuk Malaysia mempunyai sebuah agensi berita," jelas Abdul Wahab. 

Beliau menyertai Bernama sebagai Ketua Eksekutif Berita, Bahasa Melayu. Cheng Yen Fui dari the Malay Mail diambil berkhidmat sebagai Ketua Eksekutif Berita Bahasa Inggeris dan memulakan tugas pada 1 Mac 1968. 

Mereka berdua kemudian diberi tanggung jawab untuk menubuhkan Jabatan Pengarang Bernama. 

Menurut Abdul Wahab, ketika menyertai Bernama, urusan sudah dibuat untuk mengambil pemberita kadet dan beliau kemudian terbabit dalam proses memilih calon yang layak."Kami menerima beratus-ratus permohonan", katanya. 

Beliau kini sebagai Timbalan Yang Dipertua 2 Persatuan Jalinan Rao Malaysia (JARO), sebuah badan NGO yang  bertanggungjawab dalam hal ehwal Melayu Rao di negara ini. Melalui JARO beliau dapat mencurahkan bakti untuk memupuk silaturahim dalam kalangan masyarakat tersebut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...