Tuesday 10 May 2011

ZABIDIN HJ ISMAIL: Penulis dan Pengkaji masyarakat Melayu Rao


 

Anak kelahiran Kg. Batu Masjid, Temoh, Perak Darul Ridzuan adalah seorang penulis, penceramah penulisan, pembentang kertas kerja, penyelidik sastera / sejarah tempatan serta penggerak persuratan Melayu Perak di samping pengkaji masyarakat Melayu Rao.

Beliau telah menghasilkan beberapa buah buku; antaranya Pasir Salak Bumi Pahlawan Melayu (1993-Yayasan Perak); Di Pelabuhan Senja (1993-DBP); Ridzuan 1 (1994), Menara Condong (1994); Mokhtar Dahari Wira Bolasepak Negara (1999-DBP); Memoir Dato’ Shaharudin Abdul Rahman; Heiho Jepun (2003); Batu Masjid Permata Kami Setelah Seabad Berlalu (2007-PIBG SK Bt Masjid, Temoh); Sekondakhati (2009); Puisi Rao Nusantara (2009); Pemikiran Politik dalam Novel-novel Ahmad Boestamam (Universiti Malaya-2010); Imbasan Sejarah Karyawan Pk dan Kaedah Mokhdar: satu himpunan kenangan (2010),  Timoh Tasik Kenangan (2010) dan sudah menulis melebihi 30 tahun dan memenangi beberapa anugerah penulisan, termasuk Anugerah Sasterawan Perak dalam kategori Esei dan Kritikan pada tahun 2004 daripada Kerajaan Negeri Perak. 

Beliau menulis pelbagai genre termasuk puisi, cerpen, esei, memoir, biografi dan akademik. Pernah menjadi penulis udangan akhbar tabloid Bacaria terbitan Kumpulan Karangkraf dalam ruangan “Angin Dari Utara” (1986) dan ruangan “Tokoh Anak Perak” dalam akhbar rasmi Kerajaan Negeri Perak; Buletin Mesra (1996-2000) serta Pengarang buletin KemPen.My lidah rasmi Kementerian Penerangan Malaysia (2002-2005) dan Ketua Pengarang Lidah Rasmi Persatuan Jalinan Rao Malaysia (JARO) iaitu Rao Berandai.

Dalam arena penulisan, beliau banyak menggunakan nama pena. Antaranya, Biedyn Wan FH., S.I. Wanza, Zabinis BM., Zais Wahid, Burhanudin Al-Rawi, M Zaki Arif dan Jari Basurek.

Beliau turut aktif mengendalikan beberapa buah blog seperti Sekondakhati, TokohRao, PenulisPerak, KaryawanPk, Penyuluh916, JapenPk., Bukitgantang59 Panglima Awang.dan Kayacipta.

Di samping aktif menulis beliau adalah Presiden Persatuan Karyawan Perak [Karyawan Pk], Ahli Jawatankuasa JARO dan Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Perak , Yang DiPertua Kelab Kebajikan dan Sukan Jabatan Penerangan Perak, Naib Yang DiPertua Majlis Kebudayaan Negeri Perak dan Yang Dipertua Persatuan Bekas Murid Sekolah Kebangsaan Kg. Batu Masjid, Temoh (PENYULUH).

Kelayakan akademik – Diploma Pentadbiran Awam (UiTM); Sarjana Muda dengan Kepujian dalam bidang Komunikasi dan Sains Politik (UKM); Sarjana Sastera (UM) dan sedang menyiapkan tesis PhD di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya dalam bidang pemikiran politik.

Pada tahun 2004 beliau menjadi tetamu khas Kerajaan Arab Saudi bagi mengerjakan haji serta mewakili Kementerian Penerangan Malaysia menyelaraskan liputan media antarabangsa musim haji di Jeddah, Madinah, Makkah, Arafah dan Mina.

Beliau telah dianugerahkan Pingat Jasa Kebaktian (PJK-1996) dan darjah Ahli Mangku Perak (AMP-2008) oleh Sultan Perak serta darjah Ahli Mangku Negara (AMN-2008) oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin. Kini bertugas di Jabatan Penerangan Negeri Perak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...